fredag 20. februar 2009

Fastelavnskatt



Denne skjønne fastelavnskatten ble med hjem fra barnehagen til lilleperle i går. I dag har den fått plass på veggen i gangen. Jeg syns den absolutt vitner om kreative evner hos kunstneren.

Fastelavnskatt husker jeg fra min egen barndom. Jeg husker leken med å slå katta ut av sekken. Det var sitrende spenning knyttet til det å slå hull på posen som dinglet fra taket. Jeg husker spesielt de frydefulle øyeblikkene da det var én som klarte å få inn en fulltreffer - og twistsjokoladene fosset ut. Da ble det vill kamp på gulvet om å få tak i flest godbiter.

Historikken rundt fastelavn avslører en ikke fullt så hyggelig tradisjon for kattens del. Det eksisterer flere opphavsforklaringer til denne leken. Dansker og tyskere kaller det å slå "katten ut av tønnen". I gamle dager var katten levende og leken gikk ut på å få hull på tønnen slik at katten spratt ut. Det høres ikke særlig godt ut for det stakkars dyret. Katter ble på den tiden forbundet med både hekserier og ondskap, og det å slå katten ut av tønnen ble sett på som en symbolsk handling. Kanskje for å fordrive det onde? Kanskje for å slippe våren til? Jeg kan tenke meg at det er dette som er opprinnelsen til det vi i dag betegner som å "slå katta ut av sekken".

Og barnehagene holder tradisjonen ved hevd. I det ganske land er det mange små barnehender som klipper ut katter i svart papp og pynter de med fjær og glitter.



Bilde fra mat.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar